Wprowadzanie kolejnego języka u dzieci – kiedy zacząć?

Wiele osób, zastanawia się kiedy rozpocząć naukę języka hiszpańskiego u swoich dzieci. Często obawiamy się, czy nie będzie to za duże obciążenie dla dziecka, czy jest sens, jeśli jeszcze dobrze nie mówi w swoim języku macierzystym, czy nie wprowadzi zamętu i  konsternacji w głowie najmłodszych. 

Obawy są jak najbardziej zrozumiałe, ponieważ chcemy jak najlepiej dla naszych pociech i zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby dziecko rozwijało się prawidłowo i w sprzyjającym dla niego środowisku. Jak tylko możemy, staramy się unikać zbędnych, stresujących sytuacji, szczególnie w początkowych etapach życia dziecka. Natomiast pomimo, tych obaw, wiele badań potwierdza, korzystny wpływ obecności języka obcego w życiu dziecka i tak naprawdę odpowiedź na pytanie brzmi:  im wcześniej wprowadzimy kolejny język, tym lepiej.

Oczywiście sposób w jaki to zrobimy, musi być dopasowany do wieku, a także do zainteresowań. Takim pierwszym krokiem, może być słuchanie piosenek. Obecnie w Internecie jest dużo melodyjnych piosenek z prostym słownictwem i wpadającym w ucho.  Można je włączać dzieciom „przy okazji”, podczas zabawy, przed pójściem spać, a mogą także towarzyszyć podczas codziennych czynności, jak mycie zębów czy jedzenie śniadania. Z takimi melodiami można ubierać się do wyjścia czy sprzątać pokój. Dodatkowo, poza aspektem edukacyjnym, tworzymy przyjemną atmosferę, sprzyjającą wykonywaniu tych zadań. 
W późniejszym etapie można wprowadzić bajki i zacząć oglądać filmiki z wcześniej poznanych piosenek.

O czym musimy pamiętać zaczynając naszą przygodę z językiem?

  • Nauka musi odbywać się w sposób naturalny, wprowadzamy nowe słownictwo, a nawet zwroty „przy okazji”, podczas codziennych gier i zabaw
  • Jeśli zdecydujemy się na wydzielenie czasu na naukę języka, to także musi odbywać się to w formie zabawy, przy użyciu kart obrazkowych, rozwijających wyobraźnię czy przedmiotów użytku codziennego,  w przypadku starszych dzieci, ciekawych kart pracy czy gier językowych
  • Zapewnijmy dziecku różnorodność, angażując wszystkie jego zmysły, nie ma ochoty oglądać, to można potańczyć, poukładać klocki czy zagrać w kolory. Jest zmęczone, usiądźmy i pokolorujmy słuchając piosenek…można także urządzić sobie „siestę” i poleżeć słuchając spokojnej muzyki w danym języku
  • Według badań mózg dziecka jest najbardziej chłonny między 1-3 rokiem życia, a zachowuje swoją swoistą plastyczność do 10 roku życia. Dlatego tak ważne jest, aby właśnie w tym okresie, otoczyć dziecko językiem
  • Bardzo istotna jest także obserwacja dziecka, na każdym etapie. Może się tak zdarzyć, że dziecko będzie niechętne do słuchania innego języka, będzie to dla niego na tyle inne i nieznane, że nie będzie po prostu chciało w tym uczestniczyć.  Wtedy warto poczekać trochę albo przynajmniej zmniejszyć intensywność materiałów i pomocy i powracać, stopniowo małymi kroczkami. Naleganie, pomimo uporu dziecka może przynieść odwrotne efekty i wprowadzić barierę językową na wiele lat. Jednak  pamiętajmy, że im wcześniej wprowadzi się drugi język, tym istniej mniejsze prawdopodobieństwo opisanej powyżej sytuacji.
  • Dziecko, na początku swojej drogi, zanim jeszcze rozpocznie naukę w szkole, ma bardzo rozbudowane naturalne procesy poznawcze. Jest ciekawe wszystkiego, zainteresowane światem  i chętnie poznaje nowe środowisko i otoczenie, jeśli tylko stworzymy dla niego odpowiednie warunki.

Czy mogę wprowadzić język obcy jeśli sam/a nie miałam wcześniej z nim styczności?

Oczywiście, że tak 🙂 Co prawda, nie da się ukryć, że wprowadzenie języka obcego w domu, gdzie przynajmniej jeden z rodziców włada nim perfekcyjnie, jest o wiele łatwiejszym zadaniem. To jednak, w przypadku kiedy znamy język na poziomie komunikatywnym, albo nawet nie znamy go w ogóle, także jest to możliwe. Skoncentruję się na sytuacji, kiedy żaden z rodziców nie mówi w języku obcym, który chce wprowadzić u swojego dziecka, aby zapewnić mu rozwój lub wspomóc edukację dziecka na przykład, kiedy język obecny jest w przedszkolu. Tutaj, tak jak wspominałam, warto opierać się na piosenkach. Nie będziemy jeszcze tłumaczyć dziecku słownictwa, a dopiero oswajać je z brzmieniem danego języka, a słuchając nagrań, w trakcie możemy poznawać język, razem z dzieckiem. Jako rodzice, jesteśmy w stanie nauczyć się paru podstawowych zwrotów czy słownictwa i później powtarzać je z dziećmi i do dzieci. Gra w super pamięć w języku obcym też jest świetnym rozwiązaniem. Przecież się bawimy a przy okazji zamiast koszulka, powiemy la camiseta, odsłaniając kartę z T-shirtem  Dzieci powtarzają praktycznie wszystko, wiele zależy od sposobu w jaki to mówimy. Nawet jeśli jest to jedno słówko, czy jeden zwrot, a będziemy bawić się intonacją, raz szeptać, raz mówić głośno a raz śpiewać, powtarzając kolory, dotykając przedmiotów w danym kolorze, dla dzieci będzie to świetna zabawa. Nie mówię, że od razu dziecko będzie dwujęzyczne, natomiast na pewno będzie miało pozytywne wspomnienia i skojarzenia z językiem i będzie powracało do niego z przyjemnością.

Dlaczego więc warto uczyć dzieci j.hiszpańskiego od najmłodszych lat?

– wykorzystujemy moment, kiedy dziecko uczy się w sposób naturalny i przyjemny

– zapewniamy lepszy start, język obcy jest bardzo istotną umiejętnością bez względu na zawód, który będą wykonywać w przyszłości

– chronimy dzieci przed barierą językową, miłe wspomnienia i obecność języka obcego w życiu codziennym, sprawia, że staje się to dla nich naturalnym środowiskiem i nie mają obaw przed mówieniem w tym języku

– doskonały trening dla mózgu dziecka- rozwija procesy poznawcze, tak istotne w pierwszych etapach życia

– nauka poprzez zabawę, w późniejszych etapach jest to niestety często zatracane, warto aby dzieci wiedziały, że mają takie możliwości i, że nauka może być jednocześnie zabawą, a nawet jest bardziej efektywna

– otwarcie na inne kultury, wzrost tolerancyjności, świadomości, że każdy jest inny, mówi w różnych językach i że tomate też oznacza pomidor 🙂

– większe prawdopodobieństwo zainteresowania językiem i  kontynuacji nauki, chęć uczestnictwa w kursach językowych, wyjazdach, obozach

Tak więc, nie da się ukryć, że obecność języka obcego u dzieci, niesie za sobą wiele korzyści i warto zacząć wprowadzać drugi język we wczesnym etapie rozwoju dziecka. Nie ma żadnych przeciwskazań, aby dziecko słuchało piosenek czy oglądało bajki w języku, którego jeszcze nie rozumie. Pamiętajmy, że nauka poprzez zabawę, w sprzyjającym naturalnym środowisku, nie jest dla dzieci przeciążeniem, a wręcz przeciwnie, pozwala zaspokoić bardzo rozwiniętą potrzebę poznawania i odkrywania. Życzymy powodzenia w zgłębianiu nowego, fascynującego świata, jakim jest świat języków obcych, a jeśli tym językiem ma być hiszpański, zapraszamy do odwiedzenia naszej strony:

https://vivalavida.com.pl/kursy-on-line/

Gdzie znajdziecie szczegółowe informacje dotyczące kursu online dla przedszkolaków, oczywiście zgodny ze wszystkimi wytycznymi artykułu 🙂  

Powodzenia!

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email